CER SI PAMANT ROMANESC

Cuvant despre noi, romanii

NATIONALISMUL ROMANESC DIN BASARABIA VS. ANTIROMANISMUL SI RASISMUL RUSESC


nationalism

 

 

Despre nationalismul Romanesc in Basarabia, se isca intrebarea: exista nationalism romanesc in Basarabia?

 Desigur, si inca foarte mult. De ce? Fiindca exista si mai mult rasism rusesc amestecat si cu internationalism comunist si inca si mai mult mesianism ortodox rusesc.

Vladimir Voronin spunea zilele acestea ca nu va admite rusofobie in RM. si foarte bine va face… Dar romanofobie (Voronin insusi a denumit, si de multe ori, tricolorul „steag fascist”, poporul roman „popor de tigani”, iar Romania „stat imperialist”)? Dar rasism? Dar apartheid? Dar mesianism?

 Cum se manifesta nationalismul romanesc din Basarabia? Prin cultura.

 Cum se manifesta rasismul rusesc (mai ales cel comunist) in Basarabia? Prin ura.

Cum se manifesta apartheidul in Basarabia? Prin umilirea economica, sanitara, educationala a bastinasilor de etnie romana, care locuiesc majoritar in zona rurala.

El se mai manifesta, dupa 27 august 1991, si prin faptul ca nenumarate fundatii rusesti deschid locuri de munca bine platite numai pentru rusofoni („rabota dlea ruskoiazacinih”), dar mai ales prin intoxicarea informationala.

La Chisinau se editeaza zilnic principalele ziare rusesti de la Moscova cu pagini locale, apar si o multime de ziare si reviste locale rusesti, iar posturile de radio „Russkoie radio”, „Radio sanson”, Avto radio”, „Hit FM”, „Retro FM”, „Serebreannii dojdi”, „Radio na semi holmah” si multe altele nu au nici un fel de concurenta in Basarabia din cauza frecventelor bune, a dotarii tehnice exceptionale si a salariilor mari pe care le primesc jurnalistii.

Chiar sa vrei sa scapi de televiziunile ruse, multe cu studiouri chisinauene (in care isi monteza reportajele si jurnalistii de la Bucuresti), nu poti. Sunt bine dotate, au reporteri, analisti, realizatori si formatori de opinie profesionali, transmit fluxuri foarte bune de stiri, inclusiv reportaje on-line din cele mai instabile puncte ale Pamantului. si, desigur, multe filme, dar nu titrate, ci dublate.

Omul, animal media, ce sa faca? Consuma ce e mai bun si mai pe degeaba. Consuma, asadar, si multa romanofobie ruseasca, injectata direct in subconstient. Dar cum se manifesta mesianismul ortodox rusesc?

Raspunsul il gasim intr-un citat dintr-un articol aparut zilele astea la Chisinau in media promoscovita: „…sub o forma de confederatie libera a tarilor ortodoxe (din care ar face parte si o Romanie reintregita!) in frunte cu tarul Rusiei…”.

Paranteza cu „Romania intregita”, la care trebuie sa adaugam sintagmele „teritoriul Moldovei” si „mitropolitul Romaniei”, folosite recent de Alexei al II-lea intr-un interviu, antifiletismul (adica lupta contra bisericilor ortodoxe etnice), cat si insistenta cu care este mediatizat termenul „Moldova” de catre polit-tehnologii rusi, arata ca scenariul „confederatiei libere de tari ortodoxe in frunte cu tarul Rusiei”, desi e vechi, e pus anume acum pe rol.

Nu trebuie sa ne mire, asadar, insistenta cu care ideologii lui Vladimir Voronin (Mark Tcaciuc, Victor Stepaniuc, Oleg Reidman) propaga idea Moldovei Mari, a Moldovei Istorice care nu apartine Romaniei, a „dependentei totale a economiei moldovenesti de piata rusa” (nu doar de cea energetica) si a dominatiei infumurate, ignorante, violente a moldovenismului prorusesc asupra romanismului proocidental.

Sa tinem cont de faptul ca actualmente in Basarabia, cu 3,5 milioane de vorbitori de limba romana, nu se vinde nici un ziar romanesc, nici o revista (macar culturala) romaneasca, ca nu exista nici un magazin de carte romaneasca (iar cea ruseasca ajunge pentru 10 milioane de oameni) sau de CD romanesc, cum se apara saracul roman din Basarabia contra acestei invazii naucitoare de gazeta, carte, revista, radio, televiziune, CD ruseasc? Se apara si el cum poate. Se apara singur.

Se apara cu firea lui romaneasca. Se apara cu traditia lui romaneasca, cu hora, cu doina, cu arhitectura „casniciei lui sedentare” (A. Russo), Stefan cel Mare, cu Eminescu si cu „Tatal nostru”. Se apara cu limba lui cea romana.

Ce ii mai ramane sa faca? Taranii romani vorbesc la Piata Centrala din Chisinau cu „domnule”, „doamna”, in timp ce rusii (si ucrainenii, evreii, gagauzii, bulgarii, adica rusofonii) folosesc in adresare termenii ridicoli, umilitori ai epocii sovietice „mujcina”, „jenscina”, „devusca”. Romanul spune: „Nu Va suparati, doamna, cat costa ceapa?”. Rusul „Po ciom luk?”

 Dar cel mai important criteriu al „nationalismului romanesc” din Basarabia este faptul ca absolut toti romanii vorbesc perfect limba rusa, iar rusii, practic toti, desi traiesc in Basarabia de zeci de ani, nu vor sa invete nici macar „buna ziua”.

Si ei, rusii, marea majoritate veniti in Basarabia dupa 1945 pe roluri de comisari, ofiteri NKVD si functionari de toate nivelele, reprezinta doar 6 la suta in structura demografica a Basarabiei, primesc cele mai mari pensii si au dreptul la cea mai solida protectie sociala.

 Si mai interesant este faptul ca si rusii de la Moscova (in special politrucii din massmedia, chiar si cei, democrati) din 1989 incoace nu au mai vorbit de bine romanii din Basarabia. Numai de rau.

 Daca e sa ne luam dupa massmedia rusa, apoi romanii sunt cel mai inapoiat popor de pe Pamant. Tonul discursului oficial si neoficial rusesc este atat de urat, incat presa de la Chisinau s-a intrebat de nenumarate ori: „De ce urasc rusii atat de tare poporul roman?”

Recent, pana si un site prorusesc din Basarabia a pus (cu bataie lunga) intrebarea cu privire la „romanofobia ruseasca”. Ar fi bine sa-si puna aceasta intrebare si generalii din politica romaneasca.

Pe 21 martie 2006 massmedia rusa (www.kreml.org) a lansat un nou proiect pentru Basarabia – „Novaia Moldova”. Acest proiect scoate completamente Basarabia din contextul ei european si romanesc, asa de parca ar fi vorba de o enclava rusa din sud-estul Europei, orienteaza devenirea Republicii Moldova spre indepartarea de UE si NATO (Romania nici nu este pomenita) si spre dependenta totala a Basarabiei de piata energetica rusa si ofertele de pe piata muncii din Rusia. Este un necrutator proiect rasist, indreptat contra etniei majoritare din RM (de 80%), impotriva pacii si stabilitatii europene.

 Fiindca, cum am aratat si in alta parte, zona de contact a Europei cu „pusta rusa” si Orientul inca multa vreme va destabiliza situatia social-politica in Europa daca nu se va stabiliza hotarul ei de sud-est, care acum trece tocmai prin Basarabia cea romaneasca.

 Acest hotar (practic o jumatate din distanta dintre Marea Baltica si cea Neagra) are doar o singura sansa pentru a fi bine intarit: reunificarea neconditionata a Basarabiei cu Romania in baza votului Sfatului tarii din 27 martie 1918, a Tratatului de la Paris din 28 octombrie, 1920 si a votului Senatului SUA din 28 iunie 1991.

O fi, asadar, nationalist poporul roman din Basarabia, dar atata timp cat anume acest popor sta pe linia intai a hotarului civilizatiei europene, nationalismul lui este, de facto, manifestare culturala europeana, bun simt european, reduta intarita europeana. Iar daca Europa nu vede acest lucru, in ce se transforma Basarabia? In lacrima de sange a Romaniei.

 

ANDREI VARTIC

Basarabia literara.md.

04/12/2011 - Posted by | POLITICA | , , , , , , , , ,

21 comentarii »

  1. buna,

    mi se pare ca in general ai articole bune pe blog, dar aici cred ca exagerezi putin.

    Pline de ura sunt si sursele de informatii romanesti, in care in fiecare zi scrie ceva rau despre rusi sau ucrainieni.

    In schimb noi, moldovenii ne intelegem bine si cu unii si cu ceilalti…

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 04/12/2011 | Răspunde

    • Oamenii de rand nu au nimic de impartit cu oamenii obisnuiti din alte popoare.
      Aici este insa vorba de organizatii si politicile duse de forte antiromanesti si antimoldovenesti care urmaresc destabilizarea tarilor noastre.Despre asta e vorba si nu despre ura pe care nu stiu unde ai gasit-o in mijloacele romanesti de informare.

      Poti sa-mi indici un articol plin de ura fata de moldoveni in ziarele romanesti?

      Sau un articol care propovaduieste ura fata de poporul ucrainean ,sau fata de poporul rus?
      Da-mi te rog linkuri spre astfel de articole, poate aflu si eu cine se ocupa cu astfel de lucruri in tara mea…

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 04/12/2011 | Răspunde

  2. nu m-ai inteles, nu e vorba de ura romanilor fata de moldoveni, e vorba de ura fata de rusi. In moldova, cam asta e „batalia”…filorusii vs filorominii…iar moldovenii, marea majoritate nu se baga…

    Noi traim si cu rusii si cu romanii in buna pace…e cel mai bine asa.

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 04/12/2011 | Răspunde

    • Ai spus ca exagerez si ca sursele romanesti scriu in fiecare zi ceva rau despre ucraineni si rusi.
      Poti sa-mi dai un exemplu de exagerare sau de ceva de rau si neadevarat despre rusi si ucraineni care apare in presa romaneasca?

      Articolul pe care l-am, reprodus aici e publicat in presa moldoveneasca si vorbeste despre lucrurile urate care apar in presa de limba rusa in legatura cu romanii si moldovenii.

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 05/12/2011 | Răspunde

  3. Buna

    Ti-am scris un mesaj, dar nu a ajuns…se poate sa il fi sters?

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 05/12/2011 | Răspunde

  4. greu am regasit pagina asta…

    pai uite, spre exemplu, mai in fiecare zi, pe paginile ziarului timpul, vezi ceva scris impotriva rusiei sau a rusilor. La unimedia iar, se simte un subiectivism. Chiar si in titlul tau aici…exista in aceeasi masura rusofobie ca si romanofobie, rasism rusesc sau rasism romanesc, totusi noi moldovenii ne intelegem bine si cu unii si cu ceilalti, lucru pe care trebuie sa il acceepte si rusii si romanii…

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 08/12/2011 | Răspunde

    • Eu vad in acest articol descrise niste fapte si intamplari adevarate., iar daca aceste fapte apartin politicienilor rusi,nu avem ce face trebuie sa le spunem.Putem sa numim altfel decat rusi pe acei ziaristi sau oameni politici din Rusia care isi manifesta ura fta de romani sau fata de moldoveni.Ai vazut ce a scris Baghirov ala despre moldoveni? Putem sa nu scriem ca este ziarist si scriitor rus?
      Cat priveste ziarul Timpul,eu m-am uitat in paginile acestui ziar si nu am vazut ce spui tu.Imi poti indica un link recent cu un articol antirus?Poate mi-a scapat mie…

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 08/12/2011 | Răspunde

  5. Eh, treaba cu Baghirov e destul de clara, omul a fost tinut pe nedrept atata timp in inchisoare, e si normal sa nu ne iubeasca…
    pai, sa ne uitam la saitul timpul. Un Vakulovski scrie despre niste „frustrari moldovenesti”, un articol care arata ca in Romania, unii (multi) moldoveni se diferentiaza oarecum de romani. De parca nu stiam asta…cred ca pana la urma autorul isi manifesta propriile frustrari…
    Tot acolo Damian scrie despre „Uniunea sovietica, malaxor al mortii” – un articol evident rau intentionat…

    Astea sunt manevre…si nu ne sunt benefice.

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 08/12/2011 | Răspunde

    • Pai ce altceva crezi ca a fost URSS, daca nu un malaxor al mortii?
      Ai idee cati oameni nevinovati,copii,femei,batrani,au fost ucisi numai in Bsarabia de regimul sovietic?
      Tot nu vad despre ce antirusism se vorbeste in presa moldoveneasca.
      Ciudat,dar in R.Moldova peste 80% din mass media este ruseasca.Fac rusii propaganda contra rusilor?

      Ce-ai zice daca ti-asi da eu exemple clare in presa antiromaneasca din R,Moldova in care romanii sunt porcaiti in cel mai pur stil fascist si sunt facuti tigani,laolalta cu moldovenii?

      Cred ca ti-ar place sa-ti dau un astfel de articol .Am sa–l caut si ti-l pun la dispozitie pentru ca sunt curios cum vei comenta in privinta faptului daca este sau nu benefic…

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 08/12/2011 | Răspunde

  6. Uniunea sovietica a avut si partile rele si cele bune, a fost pana la urma casa noastra, au fost si lucruri bune, s-a trait si bine. Cum s-a terminat cu CCCP-ul a venit saracia, razboiul…
    Damian scrie articol dupa articol numai impotriva rusiei. Nu zic ca sunt toate minciuni, dar e evident ca scrie cu un scop…sa invrajbeasca oamenii unii impotriva altora. Apropo, el e roman si scrie din Bucuresti, nu?

    Eu sunt mai pacifista, zic sa se inceteze si cu cei care va fac tigani si cu cei care ii fac pe rusi porci, ocupanti etc.

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 08/12/2011 | Răspunde

    • Daca esti pacifista,ar trebui sa stii ca URSS nu a fost casa popoarelor cotropite de Rusia,ci inchisoarea lor.
      O inchisoare ramane o inchisoare, chiar daca in fata ei detinutii sunt scosi sa planteze flori…

      Poate nu ai aflat,dar Adunarea Parlamentara a OSCE a adoptat in 2009 o rezolutie care pune semnul egalitatii intre regimul nazist si cel stalinist.

      Documentul condamna crimele nazismului si stalinismului si a fost adoptat in ultima zi de lucru a AP OSCE, care a avut loc la Vilnius.

      Rezolutia sustine initiativa Parlamentului European de a proclama ziua de 23 august, cand a fost semnat, in urma cu 70 de ani, Pactul Ribbentrop-Molotov, drept Ziua memoriei victimelor stalinismului si nazismului.

      Rezolutia a fost initiata de delegatii din Letonia (Wilie Aliaknaite-Abramikene) si Slovenia (Robert Batelli).

      Documentul subliniaza ca, in secolul XX, tarile Europei s-au confruntat cu doua puternice regimuri totalitariste – nazist si sovietic, in timpul carora au avut loc genociduri, s-au incalcat drepturile si libertatile omului, au fost savarsite crime de razboi si crime impotriva umanitatii.

      Textul exprima, de asemenea, nelinistea in legatura cu laudele exprimate la adresa regimurilor totalitariste, precum si cu preamarirea publica a trecutului nazist si stalinist.

      Nu avem ce sa regretam de la un regim care a distrus vietile a circa un sfert din oamenii Basarabiei si Bucovinei de nord, dupa ce a alipit cu forta acele teritorii.

      Aceeasi URSS a cotropit si popoarele leton,eston si lituanian,o parte din Finlanda,o parte din Polonia si a furat si o parte din teritoriul Cehoslovaciei.

      In URSS au fost omorati 20 de milioane de oameni iar asta este un lucru recunoscut pe plan mondial.
      Prin urmare,nu prea se vede ce ar fi de regretat cand vine vorba de acest imperiu criminal,in afara faptului ca a distrus vietile atator oameni.
      Nimeni nu poate duce „dorul”unei astfel de case, care a fost un lagar de concentrare.

      Nu cred ca e important al carei tari este cetatean este dl.Damian,ci daca el spune sau nu adevarul.
      Cat despre faptul ca rusii sunt numiti porci,eu cred ca nu putem vorbi asa despre toti rusii, dar cu siguranta ca putem sa-i numim ocupanti,pentru ca asta au facut,au cotropit si au colonizat Basarabia cu nemoldoveni si au cotropit si jefuit o multime de alte tari.

      Cat despre propaganda rusa,eu iti pomeneam de un articol scris in limba rusa de un ziarist rus, in care moldovenii erau numiti tigani si in care se facea propunerea ca tiganii din toata Europa sa fie adusi in R.Moldova si colonizati acolo.
      Daca voi avea timp,am sa ti-l dau sa-l citesti.

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 09/12/2011 | Răspunde

  7. Imi pare rau sa vad ca faci parte, probabil, din acelasi mecanism de propaganda mincinoasa ca celelalte surse amintite de mine. Nu sper sa iti intelegi greselile dar tot o sa iti ecsplic unde gresesti, cine stie…

    CCCP-ul nu a fost nicidecum o inchisoare, eu cel putin nu m-am simtit deloc „inchisa”, nici parintii mei, am dus o viata normala. Cei care pun semnul egalitatii intre nazism si comunism o fac din ratiuni pur politice, imi povestesti de lituanieni si de letoni, care au semnat acel document, iti amintesc ca aia si azi sunt nazisti, si azi marsaluiesc ss-istii pe-acolo. Si nimeni nu se agita, nici din UE, nici din SUA si nici din OSCE.
    Da, intr-adevar la inceputul uniunii sovietice s-au intamplat orori, dar sa le compari cu cele naziste e o prostie. In primul rand in gulag nu au MURIT 20 de milioane…ci prin gulag AU TRECUT 20 de milioane. E o diferenta. Si au trecut rusi, moldoveni, ucrainieni…nu se poate spune ca gulagul a fost o agresiune ruseasca asupra celorlalte popoare ci o agresiune a comunistilor (fie si ei rusi, moldoveni, ucrainieni etc) asupra dusmanilor statului (si ei de diferite nationalitati). In afara de asta, daca te documentezi o sa vezi ca majoritatea detinutilor erau cei de drept comun, deci sa nu iti imaginezi ca au fost 20 de milioane de detinuti politici inocenti…

    Eu as fi militat pt echidistanta si obiectivitate. Si sovieticii au ocupat, dar si romanii in 1918. Si rusii au facut razboaie, dar si romanii au pornit cu fascistii la razboi…deci fiecare are o vina. Nu mai bine lasam trecutul trecutului si ne uitam inainte? Si ce daca au venit rusii aici? Nu am nimic impotriva lor, traim in foarte buna pace cu ei, mai bine ne intelegem noi cu ei decat voi cu ungurii.

    Despre acel articol rusesc, e evident care e nivelul lui….important e sa vedem care e nivelul vostru.

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 09/12/2011 | Răspunde

    • Ioana draga,atentie cum mi te adresezi.

      Eu nu-mi permit sa fac in legatura cu tine aprecieri jignitoare de genul ” faci parte, probabil, din acelasi mecanism de propaganda mincinoasa”specifice propagandei sovietice si post-sovietice.

      Eu ti-am infatisat FAPTE CONCRETE si asa voi face si in continuare.
      Vad ca nu te intrebi de ce Organizatia pentru Securitate si COOPERARE in Europa,din care fac parte si Rusia,si R.Moldova, a condamnat regimul sovietic pe care l-a asemuit cu NAZISMUL lui Hitler si te axezi doar pe GULAG.

      De asemenea OSCE a condamnat si intelegerea frateasca dintre Hitler si Stalin din 23 august 1939, in urma careia Hitler si Stalin si-au impartit Europa si au declansat AL DOILEA RAZBOI MONDIAL.

      Chiar asa,Ioana,tu stiai ca AL DOILEA RAZBOI MONDIAL,declansat odata cu invadarea POLONIEI in septembrie 1939 (la o saptamana dupa incheierea Pactului Hitler -Stalin), este opera comuna a Germaniei hitleriste si a Uniunii Sovietice,pe care tu o numeai „casa ta”?

      Zici ca nu te-ai simtit”inchisa” in URSS?

      Ai uitat ca aveati sarma ghimpata la Prut ca in lagar,ca nu aveati voie sa va deplasati in strainatate si chiar in interiorul URSS daca voiai sa mergi,aveai nevoie de aprobarea autoritatilor?

      Zici ca balticii sunt nazisti?Mai sa fie,Tarile Baltice au ANEXAT URSS,sau URSS au anexat(adica au cotropit),Tarile Baltice care erau tari INDEPENDENTE?
      Dar cu Finlanda,Polonia,Cehoslovacia,Romania,ce avut mareata Uniune Sovietica?
      Pe acestea de ce le-a atacat si le-a anexat parti din teritoriu?
      Ti se pare mai „uman” Gulagul,cand spui ca prin lagarele de concentrare sovietice de la Cercul Polar si Siberia si di Kazhstan au trecut si rusi?
      Mergand pe logica ta,lagarele lui Hitler au fost si ele mai „umane”, pentru ca acolo nu au murit doar evrei ci si nemti!

      OSECE vorbeste despre REGIMUL SOVIETIC ca a fost inuman,nu despre GULAG.
      Gulagul a fost o inventie a regimului criminal SOVIETIC,si a reprezentat doar O PARTE a ororilor care s-au petrecut in acest imperiu colonial.

      In 1918 Romania NU A OCUPAT Basarabia,asta e o minciuna propagandistica sovietica.
      Nu uita ca Basarabia s-a declarat INDEPENDENTA de Rusia sub numele de Republica Democratica Moldoveneasca.
      La data aceea,Romania era ocupata de Germania,Austro-Ungaria si Bulgaria (cu exceptia partii dintre Carpati -Prut si Milcov).

      Unirea Moldovei dintre Prut si Nistru(R,Democratica Moldoveneasca) si a Romaniei redusa la Moldova dintre Prut si Carpati, a fost VOTATA DEMOCRATIC de majoritatea deputatilor din Sfatul Tarii ( Parlamentul R,D.M). Cand s-a votat, o parte din deputati s-au abtinut si trei deputati au votat impotriva Unirii.

      Uite ca in 1940 cand URSS a navalit pur si simplu cu armata in Basarabia,cu aprobarea Germaniei lui Hitler si a anexat-o,dupa ce a taiat-o cu toporul,daruind Ucrainei Bugeacul si Hotinul.
      Se pare ca pe tine nu te-a emotionat si nu te-a revoltat nici sfasierea Basarabiei prin instrainarea unor parti din teritoriul ei…
      De fapt,nici pana in ziua de azi armata rusa nu a parasit R.Moldova,care este totusi un stat independent si NEUTRU.

      Unde mai pui ca separatistii nistreni sunt ajutati cu bani si arme tot de Rusia.
      Daca esti echidistanta,ai putea sa ai in vedere si aceste aspecte…

      Pana acum crezi ca ai reusit sa fii echidistanta? Vad ca te declari echidistanta, dar duci dorul fostei URSS, un stat criminal si o inchisoare a popoarelor, condus in baza ideologiei criminale marxist -leniniste, de asasini in masa condamnati de istorie…

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 10/12/2011 | Răspunde

    • Spuneai ca nu te simteai inchisa in fosta URSS?
      Hai sa-ti dau numai un exemplu de ce se putea intampla daca voiai sa parasesti lagarul sovietic.

      Masacrul de la FANTANA ALBA ( Bucovina de Nord)

      La 1 aprilie, 1941 un grup mare de oameni din mai multe sate de pe valea Siretului (Pătrăuții-de-Sus, Pătrăuții-de-Jos, Cupca, Corcești, Suceveni), purtând în față un steag alb și însemne religioase (icoane, prapuri și cruci din cetină), a format o coloană pașnică de peste 3.000 de persoane ( barbati,femei,copii,batrani), și s-a îndreptat spre noua graniță sovieto-română. În poiana Varnița, la circa 3 km de granița română, grănicerii sovietici i-au somat să se oprească. După ce coloana a ignorat somația, sovieticii au tras în plin cu mitraliere, încontinuu, secerându-i.
      Supraviețuitorii au fost urmăriți de cavaleriști și spintecați cu sabia.

      După masacru , răniții au fost legați de cozile cailor și târâți până la 5 gropi comune săpate dinainte, unde au fost ingropați, unii fiind în viață încă: bătrâni, femei, copii, sugari – vii, morți sau muribunzi. Două zile și două nopți s-a mișcat pământul în acele gropi, până toți și-au dat duhul.

      Câțiva, „mai norocoși”, au fost arestați de NKVD din Hliboca (Adâncata) și, după torturi înfiorătoare, au fost duși în cimitirul evreiesc din acel orășel și aruncați de vii într-o groapă comună, peste care s-a turnat și s-a stins var.

      Declaratii ale martorilor locali dau un număr de peste 2000 de victime, ucise direct de mitraliere, altele rănite și ucise apoi cu lovituri de săbie și hârleț sau îngropate de vii.

      Tine cont ca nu ti-am dat cifrele masacrului facut de sovietici in Basarabia ocupata si nu ti-am spus inca nimic despre FOAMETEA adus ade sovietici si despre CANIBALISMUL care s-a instalat acolo, datorita binefacerilor aduse de mareata Uniune.

      Daca nu stii nimic despre acestea,te pot ajuta eu cu fapte,date si documente stranse de istorici chiar din R.Moldova,nu de OSCE.

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 10/12/2011 | Răspunde

  8. Draga cersipamantromanesc,

    daca tu consideri comentariul meu jignitor, imi pare rau. Nu pot insa sa imi cer scuze pt ca nu mi-am schimbat opinia si mai mult decat atat, citind raspunsurile tale, sunt convinsa ca ce am spus eu e adevarat. Cam tot ce mi-ai scris tu mie aici e denaturat pe ici pe colo, mici minciunele care au un scop clar. Nu stiu daca si tu esti o victima a acestor minciuni pe care doar le reproduci sau dimpotriva, un activist politic de cea mai joasa speta dar totusi imi voi face osteneala sa iti arat unde gresesti.

    Despre inceputul celui de-al doilea razboi mondial, sau al marelui razboi patriotic, cum ii spunem noi, afla ca acesta a inceput cand germania a invadat polonia si dup-aceea a declarat razboi frantei si angliei. Adevarat, CCCP-ul a facut imparteala asta cu germania, dar hai sa ne uitam ce a reocupat. Uitandu-ma pe hartile comparate vorbim de ucraina de vest, vorbim de belarusia de vest, locuri locuite de rusolingvi. In rest hai sa ne uitam la basarabia si la tarile baltice. Unu, basarabia nu s-a unit democratic cu romania, ci sub amenintarea tunurilor si a pustilor. Marturii stau amintirile buneilor nostri. Doi: rusii au intors si tarile baltice care fusesera parte din imperiul tarist. Ca rusii au avut drept sau nu asupra acestor tari ramane de discutat, se stie ca exista o puternica comunitate ruseasca acolo, la fel ca si azi. Si DA, prebalticii sunt fascisti si azi, cred ca esti de-acord cu mine ca e inadmisibil ca fosti membrii ai SS sa li se dea voie sa marsaluiasca pe strazi.

    Ai avut si un comentariu legat de gulag si de faptul ca erau si rusi pe-acolo. Vreau sa iti spun ca erau multi rusi…nu uita ca era vorba si de detinuti de drept comun. Victimele au fost mai putine si s-au numarat de-a lungul a 30-40 de ani. Deci nu putem compara genocidul facut de nemti, acea masinarie bine unsa a mortii directionata in special impotriva unor popoare anumite, evreii, slavii in 3-4 ani de razboi, pe care EI l-au inceput si l-au purtat de la moscova pana in africa cu niste lagere de munca in care iti ispaseai pedeapsa. Nu uita ca si in romania au fost lagere de munca, si la voi s-au intamplat orori. Atat in perioada fascista prin pogromuri cat si in perioada comunista, prin munca la canal si alte exemple. Deci toata nebunia asta nu e o caracteristica doar a uniunii sovietice. Apropo, le dai vina rusilor pt treaba asta, nu uita ca stalin era georgian, beria la fel, altii erau ucrainieni. Nu sunt rusii contemporani cu noi vinovati de treburile astea la fel cum nu esti nici tu vinovat ca bunicii tai ne-au atacat impreuna cu fascistii si, trecand de basarabia si de nistru, ati continuat si impotriva rusilor, ajungand pana la marele macel de la stalingrad.

    Ca tocmai imi aduc aminte de ororile comise asupra populatiei civile in uniunea sovietica de trupele ocupatoare fasciste, printre care va aflati si voi, vreau sa raspund si povestii tale de la fantana alba. Sunt absolut sigura ca realitatea a stat putin altfel, mult mai putin melodramatic si da, a fost o oroare. La fel ca toate celelalte petrecute in acel razboi nenorocit comise de ambele parti. Ce treaba are asta cu prezentul si relatiile actuale dintre moldoveni si rusi sau ucrainieni? De ce incercati sa inveninati relatiile dintre noi?

    Si foametea aia cumplita de pe urma carora au suferit ucrainienii si rusii daca nu la fel de rau, atunci si mai rau ca noi, si pe aia vrei sa o pui in carca lor? Trist…

    Am vazut ca atingeai, destul de simplist, si problema transnistriei. Daca te-ai fi informat mai in profunzime, ai fi vazut ca transnistrenii sunt foarte loiali moscovei iar noi…nu prea. De-aici si ruptura si de-aici si sustinerea rusiei. Care sustinere nu e chiar asa de neconditionata cum crezi tu. Rusii trimit ajutoare moldovenilor care traiesc acolo iar pe smirnov nu il mai sustin. Incet incet o sa se normalizeze si situatia transnistriei si asta nu fara ajutorul moscovei.

    Sincer, recitindu-ti mesajele si cautand mai adanc in blogul tau, mi-am dat seama cam cu ce te ocupi tu aici si nu o sa mai incerc sa iti explic ceva de-acum in colo. Mersi de conversatie. Pa

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 10/12/2011 | Răspunde

    • Eu cred ca ,indiferent de opiniile pe care le ai,politetea este obligatorie si ca aceasta nu trebuie sa functioneze doar atunci cand esti de acord cu opiniile altcuiva.
      Rostul unui schimb de pareri este de a stabili adevarul,nu de a ne jigni unii pe altii..

      Acum sa-ti raspund si sa vedem cine spune sau nu adevarul.

      1. Este absolut gresita afirmatia pe care o faci cum ca ,citez: „Despre inceputul celui de-al doilea razboi mondial, sau al marelui razboi patriotic, cum ii spunem noi, afla ca acesta a inceput cand germania a invadat polonia si dup-aceea a declarat razboi frantei si angliei”
      Fals,Ioana!
      Faptul ca Germania fascista si URSS au invadat IMPREUNA POLONIA ,nu poate fi calificat drept „un razboi patriotic”.
      Vad ca stii ca al doilea razboi mondial a inceput cand a fost invadata Polonia,numai ca tu te faci a nu sti ca Polonia a fost cotropita nu doar de Germania lui Hitler,dar si de URSS si ca aceasta tara a fost impartita intre Hitler si Stalin frateste.

      E adevarat ca Germania a anexat o bucata mai mare iar URSS, una ceva mai mica din aceasta tara.

      2.Zici ca „Basarabia si la tarile baltice. Unu, basarabia nu s-a unit democratic cu romania, ci sub amenintarea tunurilor si a pustilor. Marturii stau amintirile buneilor nostri”
      Ce varsta zici ca au buneii tai care ti-au spus tie despre „amenintarea tunurilor si a pustilor”.Daca ar fi avut in 1918 varsta de 18 ani,ar insemna ca acum au …111 ani!
      In plus,ma indoiesc ca ce spui tu aici poate fi adevarat,atata vreme cat in Sfatul Tarii au fost nu doar voturi pentru UNire,dar au fost si voturi CONTRA Unirii si zeci de abtineri.
      Asadar,cred ca ar fi bine sa nu mai servesti altora texte rupte din propaganda sovietica,lozinci care au menirea sa mascheze un fapt grav,si anume invadarea si anexarea in cel mai pur stil imperialist de catre URSS, a unui teritoriu care nu a apartinut poporului rusiei.

      3.Ai mai spus ca:” Rusii s-au intors si tarile baltice care fusesera parte din imperiul tarist.Se stie ca exista o puternica comunitate ruseasca acolo, la fel ca si azi”
      Pai ce spui tu nu are nici o noima,nu te supara… Daca Rusia a anexat candva Finlanda,dupa logica ta are oricand dreptul sa ocupe intreaga Finlanda?

      Basarabia a fost si ea ocupata de Rusia,si are o minoritate ruseasca ,dupa mintea ta ar insemna ca Rusia poate sa calce in picioare cand va dori independenta si suveranitatea r.Moldova,pentru ca,vaz-Doamne a mai ocupat in trecut acest teritoriu !?

      Bravo Ioana,asa o logica mai rar!

      4.Popoarele baltice sunt dupa tine…”fasciste”?Din nou…bravo Ioana,numai ca nu se stie de unde ai scos nazdravania asta si de ce te supara pe tine atat de tare „fascisti”cand,asa cum am vazut, au fost prieteni buni cu sovieticii si si-au impartit impreuna Europa?

      Atunci au fost „draguti” fascistii,si dupa aia nu v-au mai placut?
      Cat despre minoritatea rusa din fostele colonii rusesti,asta nu da dreptul Rusiei sa ocupe orice tara unde traiesc rusi.
      Si nazistii nemti argumentau invadarea Poloniei sau a Cehoslovaciei pe faptul ca acolo traiau puternice minoritati germane,asa ca,ia vezi tu cum iti revizuiesti conceptiile despre dreptul popoarelor de a-si avea tara lor si de a trai fara a fi amenintate de imperialismul rusesc…

      5.Se pare ca nu ai aflat inca un lucru stiut si de copii de 10 ani in tarile libere,anume ca in Gulagul sovietic au fost trimisi milioane de opozanti ai regimului comunist, nu doar”de drept comun”…
      Victimele regimului comunist sovietic au fost mult mai numeroase decat ale nazismului,poate si pentru ca nazismul a existat intre 1933 si 1945,pe cand comunismul sovietic a inceput in 1918 si s-a prabusit in 1990.
      In URSS au murit in lagare 20 de milioane de oameni,pe cand in sarcina nazistilor sunt puse 6-7 milioane de victime.

      6.Zici ca in Tarile Baltice au aparut nazisti?Pai nu te supara draga,la Moscova exista de mult nazisti rusi,care au fel de fel de organizatii si care se ocupa cu omorarea sau mutilarea nerusilor …O fi intregul popor rus …fascist?
      Te cam pripesti sa acuzi si sa pui etichete pe popoare intregi ,nu-i asa?

      7.” Nebunia asta nu e o caracteristica doar a uniunii sovietice. Apropo, le dai vina rusilor pt treaba asta, nu uita ca stalin era georgian, beria la fel, altii erau ucrainieni.”
      Eu spun ca principalii vinovati erau rusi,pentru ca acestia fiind majoritari au constituit principalul sprijin al comunistilor in asuprirea celorlalte popoare.In tot imperiul sovietic s-a impus limba si cultura rusa nu-i asa?
      In plus,chiar daca Stalin si Beria erau georgieni si multi membri ai CC al PCUS erau evrei sau ucraineni,imperiul a fost si a ramas RUS draga.
      Si in Rusia tzarista, imparatul nobilimea de la curte care conducea treburile imperiului erau de origine germana,dar nu cred ca te gandesti ca imperiul nu era…rusesc,nu-i asa?
      Cand s-a petrecut Masacrul de la Fantana Alba nu a fost razboi,asa ca ce au facut sovieticii acolo se incadreaza la capitolul CRIME IMPOTRIVA UMANITATII,iar astfel de crime nu se prescriu niciodata.
      Ce a fost la Fantana Alba a reprezentat doar o mica parte a atrocitatilor la care s-au dedat cotropitorii sovietici, dupa anexarea Basarabiei si a,Bucovinei de Nord si a Tinutului Hertza.
      Ti-am mai spus ca UN SFERT DIN POPULATIA ACESTOR TINUTURI A SUFERIT SI A TRECUT PRIN GULAGUL SOVIETIC,.Am sa-ti dau cifrele exacte ale genocidului facut de soviete in Basarabia si Bucovina de Nord.
      Nu incerca sa pui semn de egalitate intre ce au facut sovieticii acolo si asa zisa”ocupatie rommaneasca”.
      Au ucis romanii sute de mii de basarabeni si bucovineni?Sa fim seriosi,ce spui tu este pur si simplu propaganda fantezista sovietica, fara nici o baza!

      8. Mai zici tu ca;
      „Si foametea aia cumplita de pe urma carora au suferit ucrainienii si rusii daca nu la fel de rau, atunci si mai rau ca noi”
      In Ucraina foametea(GOLODOMORUL)este condamnata si acolo se spune exact ce a fost,un genocid pus la cale de comunisti la Moscova.Nu a fost intamplatoare,a fost PROGRAMATA de Stalin pentru a ingenunchia poporul ucrainean.
      Un popor care moare de foame lasa lupta impotriva ocupantilor si se zbate sa supravietuiasca.Asta s-a intamplat si in Basarabia.Iarasi te faci ca nu cunosti adevarul…Faptul ca au suferit si rusii sau ucrainenii chiar ca nu are nici o scuza.Daca au suferit si altii,trebuiau sa sufere si basarabenii?

      9.Zici in final ca:”Am vazut ca atingeai, destul de simplist, si problema transnistriei. Daca te-ai fi informat mai in profunzime, ai fi vazut ca transnistrenii sunt foarte loiali moscovei iar noi…nu prea. De-aici si ruptura si de-aici si sustinerea rusiei. Care sustinere nu e chiar asa de neconditionata cum crezi tu. Rusii trimit ajutoare moldovenilor care traiesc acolo iar pe smirnov nu il mai sustin. Incet incet o sa se normalizeze si situatia transnistriei si asta nu fara ajutorul moscovei.”
      Nu zau?
      Nu cumva Rusia a creeat separatismele nistrean si gagauz?Nu cumva Rusia isi tine armata in Transnistria,desi a declarat oficial in 1999 la Conferinta internationala de la Istanbul,ca se va retrage pana in anul 2002 de acolo?In ce an suntem?
      Zici ca nu-l mai iubeste Moscova pe Smirnov?
      Ei si,sa zicem ca il pune pe altul la putere,asta ar insemna ca nu se mai amesteca in treburile statului independent si subveran numit R.Moldova?
      A, uitasem ca dupa tine Rusia are dreptul sa reocupe R.Moldova,pentru ca acest teritoriu a mai fost colonie ruseasca!
      Zici ca ai cautat”adanc”pe blogul meu si ca ai aflat cu ce ma ocup?
      Pai da, ma ocup cu istoria si cu problemele romanilor de pretutindeni,printre care un grup important il reprezinta romanii basarabeni.
      Acord de aceea o mare importanta articolelor si stirilor aparute in presa din R.Moldova ,astfel incat pot spune ca sunt destul de bine informat asupra celor ce se intampla acolo,incercand in acelasi timp sa le aduc la cunostinta aceste lucruri cititorilor mei.

      Care e problema ta si ce te supara, daca reproduc aici articole din presa de limba romana sau internationala despre situatia din R.Moldova si despre istoria acestui pamant?

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 11/12/2011 | Răspunde

  9. deformezi intentionat si cu nerusinare realitatea, mi-e cam sila de oamenii ca tine, indiferent ca e vorba de roboteii proromani sau prorusi. Nu am timp sa iti mai scriu inca odata sa iti arat din nou unde gresesti, oricum, pe propagandisti nu ai cum sa-i schimbi, Dumnezeu cu tine.

    Apreciază

    Comentariu de ioana | 11/12/2011 | Răspunde

    • Draga Ioana,nu este de ajuns sa spui doar ca „nu esti de acord cu ce spun eu”,e nevoie sa aduci si date concrete cu care sa ma combati.Altfel,te pierzi in generalitati fara a demonstra NIMIc.
      Asa cum ti-am promis,am sa-ti dau in cele ce urmeaza cifrele concrete ale genocidului sovietic din Basarabia si Bucovina de Nord ocupate de URSS.
      Atentie,cifrele sunt rezultatul cercetarilor intreprinse de istorici ai Academiei de Stiinte a R.Moldova si se bazeaza pe documente din arhivele fostei URSS.

      Poate dupa ce le vei citi,vei fi mai putin „ofensiva”si iti va fi „sila”de criminalii sovietici care au facut ce au facut pe chinuitul pamant al Basarabiei si Bucoviinei de Nord.

      Am sa te rog sa citesti cu atentie…

      A. PIERDERI UMANE ALE BASARABIEI SUB OCUPAŢIA SOVIETICĂ

      I. Prima ocupaţie sovietică (28 Iunie 1940 – 22 Iunie 1941)

      În mai puţin de un an, peste 300.000 de persoane au fost arestate, deportate si ucise, aceasta reprezentînd 12.23% din populaţia Basarabiei interbelice.

      1. Arestări: – 48.000 persoane:
      • Oameni politici care militaseră pentru Unire, învinuiţi de trădare, dintre care:
      • 5 foşti deputaţi din Sfatul Ţării (Ion Codreanu, Leancă, Secară, Catelli)
      • 1 fost senator
      • Funcţionari civili şi militari – transferaţi la Tiraspol pentru siguranţă-
      • 40 elevi ai Institutului Pedagogic Orhei –

      2. Deportări: – aproape 300.000 (în Nordul îngheţat)
      • 135.000 persoane pînă în Septembrie 1940
      • 19.200 persoane între Octombrie-Noiembrie 1940
      • 27.000 persoane în Decembrie 1940
      • 100.000 persoane începînd cu 13-14 Iunie 1941

      3. Ucişi: – 30.000 prin împuşcare sau tortură.

      • Orchestra Simfonică a Basarabiei este ridicată pe 3 Iulie 1940 din gara Chişinău la întoarcerea din turneu, dusă lîngă Orhei şi împuşcată în Valea Morii.
      • 1.000 persoane (copii, femei, adulţi) – lîngă Odesa împuşcate prin pereţii de lemn ai unui tren de marfă cu 22 vagoane care-I transporta în Siberia.
      • 450 persoane – găsite (multe mutilate) în gropile de la Consulatul Italian, Palatul Metropolitan, Facultatea de Teologie din Chişinău. Printre ei studenţi, elevi, preoţi, ceferişti.
      • 87 persoane –Sediul NKVD, Chişinău (15 cu mîinile legate în groapa comună)
      • 19 persoane – găsite la Sediul NKVD-Cetatea Albă.
      • 6 persoane – Sediul NKVD, Ismail (5 bărbaţi şi o femeie cu mîinile legate)

      4. TOTAL pierderi umane în prima ocupaţie sovietică
      • Deportaţi: 300.000
      • Ucişi: 30.000
      • TOTAL: 330.000

      II. A doua ocupaţie sovietică, dupa 23 August 1944

      1. Deportări
      • 250.000 persoane între 1944-1948
      • 11.324 familii 6 Iulie 1949
      • 300.000 persoane între 1954 – 1964 (în Rusia şi Kazahstan)

      2. Morţi prin înfometare provocată de Stalin
      • 300.000 persoane

      3. TOTAL pierderi umane în a doua ocupaţie sovietică
      • Deportaţi: 650.000
      • Morţi: 300.000
      • TOTAL: 950.000

      III. TOTAL PIERDERI UMANE ÎN CELE DOUĂ OCUPAŢII SOVIETICE

      • 330.000 – Prima ocupaţie sovietică
      • 950.000 – A doua ocupaţie sovietică
      • 1.280.000 – TOTAL PIERDERI

      B. PIERDERILE TERITORIALE ALE PROVINCIEI BASARABIA

      Judeţele Hotin (Nord), Ismail şi Cetatea Albă (Sud) sunt încorporate Ucrainei la 2 August 1940.

      C. PATIMILE BUCOVINENILOR

      Listele Deportarilor

      NKVD-ul a intocmit primele liste ale „tradatorilor de tara”, cei cu rude in Romania sau banuiti ca vor sa fuga in Romania, care au fost deportati la munca fortata:

      7 Decembrie 1940 – 1.294 persoane
      1 Ianuarie 1941 – 1.085 persoane
      Reprimarea Incercarilor de refugiere.

      19 Noiembrie 1940

      105 persoane (40 familii) au incercat sa treaca in Romania – din Suceveni

      Ucisi: 3
      Raniti: 2 raniti (capturati)
      Refugiati in Romania: 100 (5 raniti)
      Deportari: toate rudele celor 105 persoane
      6 Februarie 1941

      500 persoane au incercat sa treaca in Romania – din localitatle Mahala, Cotul-Ostritei, Buda, Sirauti, Horecea-Urbana, Ostrita.

      Ucisi: cca. 400 ( N. Merticar, N. Nica, N. Isac – organizatori)
      Arestati: 44
      Condamnati la moarte: 12
      Condamnati la 10 ani munca silnica: 32
      Refugiati in Romania: 57
      Deportari in Siberia: toate rudele celor 500 persoane
      Masacrul de la Fantana Alba – 1 Aprilie 1941

      2.000- 3.000 persoane din Patrautii de Sus, Patrautii de Jos, Cupca, Corcesti, Suceveni in coloana pasnica purtand in fata un steag alb si insemne religioase s-au indreptat spre granita cu Romania.
      In poiana Varnita, la 3 km de granita, au fost mitraliati de sovieticii ascunsi in padure.
      Supravietuitorii au fost urmariti de cavalerie si spintecati cu sabiile.
      Ranitii au fost legati de cozile cailor si tarati in in 5 gropi comune sapate dinainte unde au fost ingropati de vii: batrani, femei, copii, sugari.
      Altii au fost arestati de NKVD-ul din Hliboca (Adancata), torturati si aruncati de vii intr-o groapa comuna din cimitirul evreesc peste care s-a turnat var nestins.
      12-13 Iunie 1941

      Peste 13.000 de romani au fost deportati in Siberia si Kazahstan

      D. PIERDERILE ARMATEI REGALE ROMANE ÎN BASARABIA DUPĂ DECLARAREA ARMISTITIULUI

      1. Deportări
      • 180.000 soldaţi şi ofiţeri (doar cîteva mii s-au întors).

      2. Executaţi prin împuşcare în lagăr (un Kaîn românesc)
      • 50.000 soldaţi şi ofiţeri (schelete descoperite în mlaştinile de la Bălţi).

      VIDEO: ELEVI DIN ORHEI TORTURATI SI INGROPATI DE VII DE NKVD-UL SOVIETIC LA ORHEI

      Apreciază

      Comentariu de cersipamantromanesc | 11/12/2011 | Răspunde

  10. E ADEVARAT SI MARE PACAT. DUMNEZEU SA-I IERTE…. VREM UNIRE

    Apreciază

    Comentariu de raulmarta35 | 07/02/2013 | Răspunde

  11. eu sunt roman,unii ar spune moldovean, pt ca sunt din partile iasului, sincer cand vad ce scriu uni asa zisi moldoveni din basarabia, mi se face scarba, mie scarba de oamenii care sufera de sindromul Stockholm, stiu ca majoritatea dintre voi sunt prea inculti ca sa stiti cei ala dar asta e adevarul, va-ti pus vreodata intrebarea ce var fi facut voua Stefan cel mare? vou cei care va deziceti de limba romana de obiceiurile noastre si asa mai departe , var fi taiat cu sabia asa cum ii taia pe boieri tradatori… sper ca o sa vina ziua asta de la dumnezeu cand cei care se dezic de neam sa plateasca… mancurti idiotii am fost la chisinau de foarte multe ori si sincer imi provoaca scarba mentalitatea voastra, cica sa traim bine si cu romani si cu rusii, stiti voi dragi „moldoveni. cei aia patrie si dragostea de tara nu mai zic de sacrificiul suprem pentru patri mama, nu nu stiti pentru ca aveti o mentalitate de apatrizi idioti, nu toti dar foarte multi, mult prea multi, sincer majoritatea dintre voi nu meritati sa va numiti romanii, pt mine a fi roman inseamna ceva inseamna niste responsabilitati nu doar un pasaport cu care sa mergi la munca prin europa

    Apreciază

    Comentariu de dan | 07/02/2013 | Răspunde


Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.