CER SI PAMANT ROMANESC

Cuvant despre noi, romanii

Din ce cauză posturile de televiziune ruseşti şi programele gândite şi filmate la Moscova domină spaţiul audiovizual din R. Moldova, iar emisiunile românești sunt sabotate ?…

 

 

Emisiuni rusești în locul celor europene

 

Spaţiul audiovizual din R. Moldova continuă să fie dominat de posturile de televiziune ruseşti şi programele gândite şi filmate la Moscova. Multe dintre aceste emisiuni ajung în casele oamenilor prin intermediul unor televiziuni locale, care preiau conţinutul posturilor ruseşti aproape integral, având doar câteva programe proprii.

Televiziunile de la noi care produc emisiuni originale sunt puţine la număr şi nu au o arie de acoperire prea extinsă, ajungând la un număr limitat de telespectatori. Astfel, majoritatea telespectatorilor continuă să vizioneze filme, emisiuni şi ştiri ruseşti, preluate de posturile TV de la noi cu acoperire naţională. De cealaltă parte, oferta de emisiuni, atât politice cât şi de divertisment, produse în România şi în UE, este foarte limitată, iar telespectatorii care nu au acces la televiziunea prin cablu nici nu le pot viziona.

Cea mai urmărită emisiune din România, scoasă de pe ecranele din R. Moldova

Show-urile de talente sunt, de câţiva ani, printre cele mai urmărite produse TV, înregistrând recorduri de audienţe în toate ţările unde sunt difuzate. La fel s-a întâmplat şi în România, în 2011, când Pro TV a produs şi a difuzat pentru prima dată show-ul „Românii au talent”.

Mai mult de jumătate dintre telespectatorii români priveau anume acest show. În total, peste 4 milioane de telespectatori. Primele două sezoane ale show-ului de talente din România, cele din 2011 şi 2012, au fost retransmise şi în R. Moldova, de Pro TV Chişinău, şi s-au bucurat de audienţe mari.

Începând cu 2013, drepturile de producţie şi difuzare ale acestui show pe teritoriul R. Moldova au fost cumpărate de Prime TV şi, astfel, „Românii au talent” nu mai este vizionat şi la noi. Prime TV, al cărui proprietar este politicianul Vlad Plahotniuc, a produs şi a difuzat doar două sezoane din acest show, numit „Moldova are Talent”, în 2013 şi 2014.

De atunci, Prime TV nu mai produce „Moldova are talent”, dar, pentru că mai deţine drepturile exclusive de difuzare pe teritoriul R. Moldova, nici Pro TV nu mai poate transmite acest show. Astfel, telespectatorii de la noi sunt privaţi de posibilitatea de a urmări „Românii au talent”, unde, practic, în fiecare episod, pot fi văzuţi şi participanţi din R. Moldova.

În emisiunea de vineri, 24 martie, Maxim Prepeliţă, un giuvaiergiu din Orhei, a cucerit juraţii şi publicul cu vocea sa, iar Iuri Rîbac, un alt moldovean, a făcut acelaşi lucru prin dans. Cu o săptămână mai devreme, şi cuplul Radu şi Olena Mititelu, care au dansat pe role, reuşise să se califice în semifinale. În 2014, grupul de vocalişti „Brio Sonores” a reuşit chiar să câştige marele premiu al acestui concurs. Toate aceste reprezentaţii ale conaţionalilor noştri nu au putut fi însă vizionate pe teritoriul R. Moldova.

Ştiri, filme şi show-uri ruseşti, în locul talentelor româneşti

Sezonul 7 al producţiei „Românii au talent” a debutat pe 17 februarie 2017, la 20.30. La aceeaşi oră, la Prime TV, care preia emisiunile postului de stat rusesc Pervîi Kanal, era difuzat „Поле Чудес” (Câmpul minunilor), emisiune lansată încă în 1990, pe timpul URSS. După acest show, a fost difuzat buletinul de ştiri locale, urmat de programul informativ de la Moscova („Время”) şi „Лучше всех” (Cel mai bun), un show de talente pentru copii.

Vineri, 24 februarie, în acelaşi interval orar cu „Românii au talent”, la Prime au fost puse pe post ştiri locale, urmate de cele de la Moscova, apoi filmul de război „Батальон” (Batalionul). Mai devreme, la acelaşi post, fusese un concert grandios, dedicat „zilei apărătorilor patriei”, sărbătorită cu o zi mai devreme, pe 23 februarie. De la 3 martie, în intervalul 20:30 – 23.10, când e pusă pe post emisiunea „Românii au talent”, pe Prime TV, pe lângă „Поле Чудес”, ştirile locale şi cele din Rusia, e preluat de la Moscova show-ul de talente pentru juniori „Голос. Дети”, versiunea rusească a producţiei „The Voice Kids”.

„E prea multă informaţie rusească, iar posturile româneşti nu ajung la consumator”

Mariana Onceanu-Hadârcă, membră a Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), consideră că, în acest moment, avem o abundenţă de posturi ruseşti şi prea puţine europene şi româneşti. Deşi, spune membra CCA, legislaţia este deschisă posturilor europene, spaţiul audiovizual continuă să fie dominat de televiziuni ruseşti, pentru că preluarea emisiunilor este mult mai ieftină sau chiar pe gratis. „Atunci când vin operatorii de cablu, cu listele lor de posturi, eu merg pe ideea să fie echilibrat. Dacă dau un post de ştiri rusesc, să dea şi unul românesc.

Pentru că în listele astea de posturi, se ştie, este disproporţionată prezenţa fluxurilor şi surselor ruseşti faţă de canalele europene şi româneşti.

În fond, asta-i problema, că e prea multă informaţie rusească, iar posturile româneşti sau informaţia europeană nu ajunge la consumator, deşi legislaţia permite.

La mijloc e capacitatea distribuitorilor şi a consumatorilor de a plăti, pentru că posturile care vin din UE sunt mai scumpe decât cele care vin din spaţiul rusesc.

Conţinutul emisiunilor din România costă, pe când cel de la ruşi vine gratis”, explică Mariana Onceanu-Hadârcă.

 

Sursa: https://www.zdg.md/importante-2/emisiuni-rusesti-in-locul-celor-europene

01/04/2017 Posted by | LUMEA ROMANEASCA | , , , | Lasă un comentariu

O noua Coloana a cincea, gata sa anexeze Europa Rusiei

 

In 2014, Viena a gazduit in mare secret, o intalnire a reprezentantilor ultraextremistilor din Europa, cu cei din Rusia.

Principalul subiect al agendei acestei reuniuni a fost “salvarea” batranului continent si trecerea acestuia sub obladuirea Rusiei crestine,  informa publicatia elvetiana Tagesanzeiger.ch

ultranationalisti rusi S a creat o noua Coloana a cincea, gata sa anexeze Europa RusieiUltranationalistii rusi isi inchipuie deja cum stindardele lor vor flutura desupra capitalelor europene

La adapost de ochii mass-media, etremistii rusi si cei europeni au pus la cale un plan prin care Europa ar trebui sa redevina o Europa a natiunilor, eliberata de  “lobby-ul satanic al homosexualilor” si in care va fi restabilita vechea ordine, data de Dumnezeu.

Bineinteles, Rusia si-a transat si aici partea  leului.

Invitati de seama, nume de elita…

Gazde ale intalnirii au fost oligarhul rus Konstantin Malofeev si fundatia sa, Sankt Basilius der Grosse (Sfantul Vasile cel Mare).

Din Franta au venit deputati ai Frontului National, Marion Marechal-Le Pen (nepoata Marinei Le Pen), dar si printul Sixtus Henri de Bourbon-Parma, conducatorul Miscarii Carliste.

Din Elvetia a venit Serge de Pahlen, director al unei institutii financiare din Geneva si sot al mostenitoarei firmei Fiat, Margherita Agnelli de Pahlen.

Din Bulgaria a participat Wolen Siderow, presedinte si fondator al partidului de extrema dreapta Ataka.

Fireste, oaspetele de vaza al reuniunii a fost Alexandr Dughin, co-fondator al Partidului National Bolsevic din Rusia.

Alexandr Dughin

Portectorat rusesc pentru Europa

Publicatia elvetiana publica si un citat al lui Dugin, care suna ingrijorator: “Trebuie sa cucerim si sa anexam Europa.

E o evidenta ca in Europa suntem sprijiniti de o a cincea coloana pro-rusa. Acestia sunt intelectuali europeni, care vor sa-si consolideze identitatea”.

In acelasi articol se mai mentioneaza si adevarate elogii aduse lui Putin. Astfel, un participant il considera pe liderul de la Kremlin reincarnarea lui Alexandru Intai, tarul care a inchegat “Sfanta Alianta” impotriva lui Napoleon.

Un Rasputin modern

Konstantin Malofeev (39 de ani), organizatorul evenimentului, este un om de afaceri bogat si un susţinător vocal al rebelilor pro-ruşi din estul Ucrainei, care a  construit si un fond de caritate pentru sprijinirea spitalelor, a scolilor si a Bisericii Ortodoxe Ruse.

Konstantin Malofeev

Intr-un portret facut de Financial Times, el era descris ca un “Rasputin modern”, care, printr-un calugar prieten, ar avea acces direct la Putin. Mass-media rusa il suspecteaza insa ca ar finanta separatistii pro-rusi din Ucraina de Est.

El  are o avere cifrata la 23 miliarde de euro, fiind mai bogat ca Roman Abramovici, si este unul dintre principalii sustinatori ai curentului nationalist-ortodox din Rusia.

Datorita lui a luat fiinta Fundatia Ortodoxa „Sfantul Vasile cel Mare”.

Se spune despre el ca este ofiter FSB si unul dintre liderii mafiei rusesti.

Sursa: www.enational.ro/news/; www.tagesanzeiger.ch/; Wikipedia

13/11/2015 Posted by | POLITICA | , , , , | 7 comentarii

Raportul ”Ultima suflare a Imperiului: Încercările Rusiei de a controla mass-media în fostele republici sovietice”

 

SEMNAL DE ALARAMĂ! (RAPORT OFICIAL) Federația Rusă domină spațiul informațional al Republicii Moldova! Autorul raportului, David Satter a fost expulzat de autoritățile de la Kremlin !

Putin VladimirSpațiul informațional al Republicii Moldova este încă dominat de mass-media din Rusia, se arată în raportul ”Ultima suflare a Imperiului: Încercările Rusiei de a controla mass-media în fostele republici sovietice” realizat de către Centrul pentru Asistență Media Internațională (CIMA). Raportul arată că în aceeași situație se află toate țările mici care au făcut parte din fosta Uniune Sovietică.

Autorul studiului, David Satter, scrie că Republica Moldova deține patru frecvențe de stat, iar pe trei din acestea sunt difuzate canale TV. Două din cele trei retransmit conținut străin – una din Rusia și cealaltă din România.

Totodată, autorul mai atrage atenția asupra unui fapt contradictoriu în ceea ce privește utilizarea limbii. ”Deși limba oficială a Republicii Moldova este limba română, rusa predomină în multe sfere ale vieții de zi cu zi și în timpul liber – de exemplu în cinematografe, cluburi de noapte și centre comerciale, ceea ce oferă televiziunilor ruse un avantaj mare”, se arată în raport.

În același timp, moldovenii au o încredere mare în mass-media din Rusia, arată un studiu din 2008 care menționează că 68% din populație crede că este bine informată de canalele rusești.

Centrul Internațional Estonian pentru Studii de Apărare, citat de Satter, precizează: ”Kremlinul nu trebuie să facă nimic special pentru a influența moldovenii, pentru că ei deja sunt consumatori loiali ai mass-mediei rusești și ai oricărui mesaj propagandistic conținut de acestea”.

David Satter precizează că instituția de stat Teleradio-Moldova (TRM) este una din cele mai puțin populare în rândul cetățenilor, ceea ce permite posturilor străine să manevreze mai ușor spațiul audiovizual în Moldova.

Autorul conchide că Rusia, prin mass-media rusești, urmărește promovarea intereselor sale politice și economice pentru a convinge fostele republici sovietice să adere la Uniunea Vamală Eurasiatică și pentru a crea o opoziție față de politicile SUA și NATO.

Raportul a fost făcut public în 8 ianuarie 2014 și se axează pe situația mass-mediei în fostele republici sovietice. Centrul pentru Asistență Media Internațională desfășoară activități de cercetare urmărind îmbunătățirea profesionalismului și a condițiilor de lucru pentru jurnaliști din întreagă lume.

Autorul studiului despre influența Rusiei asupra mass-mediei în Moldova, expulzat de autoritățile de la Kremlin.

 

Autorul raportului - David Satter foto: www.theguardian.com

Autorul raportului – David Satter foto: http://www.theguardian.com

 

Americanul David Satter, autorul studiului ”Ultima suflare a Imperiului: Încercările Rusiei de a controla mass-media în fostele republici sovietici” lansat în 8 ianuarie, în care este discutată și influența mass-mediei rusești asupra Moldovei, a fost expulzat din Rusia în preajma sărbătorilor de iarnă. Satter, care locuia în Moscova și a scris o serie de cărți și studii legate de Rusia, este primul jurnalist american expulzat din această țară din perioada Războiului Rece.

Ultimul astfel de incident a avut loc în 1982, când șeful biroului Newsweekdin Moscova, Andrei Nagorski, a primit și el ordin de expulzare.

Potrivit BBC News, David Satter a încercat să își reînoiască viza de ședere în Rusia în timp ce se afla în Ucraina, prin ambasada de acolo. Diplomații l-au anunțat însă că autoritățile de la Moscova îl consideră ”indezirabil”.

The Guardian adaugă că Satter se mutase în Rusia de la începutul toamnei și că, luna trecută, aflându-se la Kiev, a fost abordat de un diplomat rus care i-a citit o declarație oficială în care se spunea: ”Organele competente au decis că prezența dumneavoastră pe teritoriul Federației Ruse este indezirabilă. Nu mai aveți voie să intrați în Rusia”. Organele competente sunt, potrivit cotidianului britanic, Serviciul Federal de Securitate (FSB), instituția de spionaj și contra-inteligență a lui Vladimir Putin.

Pe de altă parte, autoritățile ruse susțin că americanul a încălcat anumite prevederi ale regimului de vize și că expulzarea lui nu a fost una politică.

În noiembrie, o instanță din Moscova l-a amendat cu 165 de dolari pentru că a continuat să stea în Rusia după expirarea vizei și i-a ordonat să părăsească țara. Satter susține însă că acestea sunt ”chichițe birocratice” și că a fost asigurat dinainte că viza nu-i va fi prelungită, motiv pentru care a mers în Ucraina și a încercat să rezolve problema de acolo.

Această mișcare a Rusiei va tensiona și mai mult relațiile cu Statele Unite înaintea Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Soci, susține presa străină.

De asemenea, expulzarea lui Satter pare să contrazică afirmațiile lui Vladimir Putin conform cărora va face o serie de compromisuri înainte de Jocuri, inclusiv prin eliberarea unor oponenți politici din închisoare și asigurarea siguranței atleților homosexuali în contextul în care Rusia interzice homosexualitatea.

David Satter a fost corespondent al publicației Financial Times în Moscova, iar în prezent este consultat al Radio Europa Liberă.

El a scris și trei cărți despre Rusia și Uniunea Sovietică, fiind un critic activ al regimului de la Kremlin. Articolele și comentariile sale au fost publicate de Forbes.com, CNN, Bloomberg, National Review, The National Interest și The Weekly Standard.

Cel mai recent studiu al său pentru Centrul de Asistență Media Internațională (CIMA), despre încercările Rusiei de a controla mass-media în fostele republici sovietice, arată în capitolul despre Moldova: ”Kremlinul nu trebuie să facă nimic special pentru a influența moldovenii, pentru că ei deja sunt consumatori loiali ai mass-mediei rusești și ai oricărui mesaj propagandistic conținut de acestea”.

 

Surse: Timpul.md, media-azi.mdThe Guardian , BBC News via R.B.N.Press

22/01/2014 Posted by | POLITICA | , , , , , , , , | 2 comentarii

   

%d blogeri au apreciat: