CER SI PAMANT ROMANESC

Cuvant despre noi, romanii

Europa în luptă cu minciunile şi dezinformarea propagandei ruse


 

 

 

Europarlamentarul român Siegfried Muresan, negociator-șef al Parlamentului European pentru Bugetul Uniunii Europene din anul 2018, a propus recent un proiect-pilot menit să combată propaganda și acțiunile de dezinformare ale Federației Ruse din presă si de pe rețelele sociale, finanţat cu 3 milioane de euro în bugetul UE pentru anul viitor.

Proiectul lui vine după ce, în luna noiembrie 2016, Parlamentul European a adoptat o rezoluție în care cerea instituțiilor UE să ia măsuri pentru a lupta împotriva influenței crescânde a propagandei rusești.

”Elfii contra trollilor” – sau cum luptă Europa cu propaganda rusească

 Ziarul The Washington Post a studiat experiența europeană în lupta cu dezinformarea, hacking-ul și trolling-ul de origine rusă și a ajuns la concluzia că dezvoltarea metodelor pentru contracarea amestecului rusesc a necesitat din partea serviciilor de contraspionaj, parlamentarilor și jurnaliștilor din țările europene mai mult de un deceniu.

Potrivit experților europeni, cel mai bun remediu împotriva influenței rusești este sa se faca acest efect vizibil și evident, să fie pus in lumina reflectoarelor.

În Europa, în aceasta lupta s-au implicat cercetători din Marea Britanie, Franța, Germania, Republica Cehă, Olanda, Elveția, Finlanda, Suedia, Ucraina și Letonia. Astfel, în Slovacia, aproximativ 1.400 de agenții de publicitate au semnat un pact prin care boicoteaza site-urile de ştiri false şi conspiraționiste, selectate de o organizație de cercetare non-profit.

Suedia a lansat un program național care îi invaţă pe elevi la școală să recunoască propaganda rusă. Totodata, Ministerul suedez al Apărării a creat noi unitati specializate în căutarea și contracararea tentativelor rusești de a introduce confuzie în societatea suedeză.În Lituania, 100 de persoane, denumite „elfi”, sunt implicate în căutarea în spațiul cibernetic a celor implicati în răspândirea dezinformării ruse în rețelele sociale.

Ei numesc ”încăierările” lor de zi cu zi – „Elfii împotriva trolilor“.La Bruxelles, din grupul de lucru operativ privind comunicațiile strategice ale UE fac parte 14  persoane și sute de voluntari, oameni de știință, cercetători și jurnaliști.

Toti acestia au investigat și publicat peste două mii de exemple de știri false sau distorsionate în 18 limbi, în cadrul unui buletin săptămânal editat prima dată în urmă cu doi ani.Totodata, sub presiunea Franței și Marii Britanii, Facebook a eliminat „zeci de mii de pagini false automate care sunt utilizate pentru a influența alegătorii în ajunul alegerilor, și a dublat (până la șase mii) numărul de observatori care pot elimina postarile defăimătoare sau care incită la ură.

Recent, Guvernul german a aprobat un proiect de lege prin care impune o amendă de până la 53 de milioane de dolari pentru rețelele sociale care nu elimină postarile cosiderate „discursuri ale urii“, scrie ziarul.

Rusia a început să experimenteze metodele de război informatic în urmă cu zece ani în Estonia. Apoi au urmat încercări de actiuni diversioniste in Georgia, Kârgâzstan, Kazahstan, Finlanda, Bosnia și Macedonia. Totusi, „masina de raboi informatic„ a fost pusa in functiune la capacitate maxima abia din 2014, odata cu începutul conflictului din estul Ucrainei.

„Este vorba despre mesaje destul de bine gândite care sa fie transmise catre publicul local, – spune Jakub Janda, director adjunct al European Values, un centru de cercetare din Praga.

– Acestea sunt adresate factorilor de decizie la nivel local și publicului, iar scopul lor este de a influența opinia lor“.

„Cea mai mare parte a activității propagandei vizează subminarea încrederii în interiorul societăți, proovocarea de rivalitati între diferite grupuri, mișcări politice, elit și popor“, – a declarat Jonathan Vseviov, secretarul permanent al Ministerului estonian al Apărării.

Mai recent au fost lansate în UE  câteva inițiative legale pentru a penaliza răspândirea de știri false. Trezirea Occidentului este însă lentă și tardivă. 

Rusia Azi (Russia Today) și Sputnik au acum birouri în mai toate țările occidentale și cunosc o mare afluență pe Internet, sporită și de apetența pentru teoriile conspiraționiste.

Un observator din afară ar avea însă tot dreptul să fie sceptic vizavi de vaga inițiativă a Parlamentului European de a contracara propaganda Rusiei, mai ales dacă își amintește de faimoasa celulă anti-propagandă putinistă pe care cei 28 de șefi de stat și de guvern ai UE, îngrijorați de ce fac Russia Today și toți trollii Kremlinului, pe față sau pe dos, i-au cerut în ianuarie 2015 șefei diplomației europene Federica Mogherini s-o pună pe picioare.

Birocrația Comisiei Europene de la Bruxelles s-a gândit și s-a tot gândit și iar s-a gândit și a cerut în cele din urmă capitalelor să trimită experți naționali la Bruxelles, pentru că slujbele acestea sunt politice și, pe deasupra, pentru că, în ideea de a angaja oameni din afara instituțiilor, ar trebui găsiți mai întâi cei care să îi selecteze și trieze, nu-i așa?

De unde să știi că un om este expert, dacă tu însuți nu ai expertiză?

Se urmărește pregătirea personalului de specialitate din reprezentanțele Comisiei Europene în statele membre și din delegațiile Uniunii Europene în țările din Vecinătatea estică în vederea monitorizării propagandei ruse și a știrilor false (fake news) ca parte a propagandei, precum și instruirea personalului de specialitate în vederea combaterii acestor fenomene de dezinformare.  

Scopul proiectului-pilot este de a îmbunătăți modul prin care atât Comisia Europeană, cât și delegațiile Serviciului European de Acțiune Externă (SEAE) în statele din Parteneriatul Estic, prin Grupul Operativ de Comunicare Strategică în Est (East StratCom), își folosesc resursele de comunicare pentru a răspunde eforturilor propagandei ruse. (…) East StratCom a fost stabilit în cadrul Serviciului European de Acțiune Externă și se axează pe trei arii de lucru: îmbunătățirea comunicării politicilor UE către vecinătatea estică, consolidarea peisajului mediatic și îmbunătățirea capacității UE de a combate dezinformarea.

Problema este însă că li s-a cerut capitalelor doritoare să facă asta să și plătească salariile acelor oameni… Așa că rezultatul este cel bănuit: nu s-a bulucit nimeni. Asta – în vreme ce Kremlinul toarnă anual sute de milioane în propagandă și în troli pe Internet.

East StraCom nu este dotat pentru a face față unei campanii de dezinformare cu finanțare substanțială, larg răspândită și adaptată publicului. Prin urmare, pentru a crește impactul demersurilor UE în ceea ce privește combaterea dezinformării, eforturile pentru comunicare strategică trebuie adaptate la circumstanțele naționale. (…)

Scopul proiectului-pilot este de a aduce reprezentanțele Comisiei și delegațiile SEAE la nivelul de expertiză necesar pentru a exploata pe deplin posibilitățile oferite de platformele de social media pentru a stimula dezvoltarea unei campanii de comunicare strategică. Proiectul-pilot ar finanța astfel o monitorizare media complexă și coerentă în întreaga regiune, inclusiv a unui flux mare de date.

Pe lângă statele din Parteneriatului Estic, statele membre UE vulnerabile din punct de vedere strategic și statele cu cea mai ridicată predispoziție la propagandă, în special în anumite perioade (spre exemplu, alegeri naționale), ar trebui inițial vizate de acest proiect”, se arată în proiectul-pilot al deputatului european Siegfried Mureșan.

 

 

 

Related image

 

 

Foto: Deputatul  european Siegfried Mureșan

 

 

 

 Comisia UE a angajat zece (10!) experți în kremlinologie. Aceștia sunt celula presupusă a combate propaganda rusă. Știm cât valorează ei, cunoaștem tristul eșec al kremlinologiei din era sovietică.

Kremlinologii aveau ca specialitate descifrarea, de pildă, a semnificației așezării, la tribuna oficială din Piața Roșie din Moscova, în timpul marilor defilări militare, a cutărui sau cutărui oficial sau general. 

Adică de ce Sofia sau Varșovia să plătească salariile unor specialiști în rusologie pe care să-i trimită la Bruxelles să consilieze înalți funcționari și să decripteze propaganda rusă?

(Ca să nu mai vorbim că nu s-a gândit nimeni la situația absurdă în care expertul bulgar, să spunem, ar fi venit cu un salariu de câteva mii de leva, iar cel olandez cu multe mii de euro… Ei presupuși fiind a lucra împreună.)

Propaganda rusă, în schimb, funcționează folosind mulți jurnaliști străini, în special anglofoni și francofoni, așa cum face și Al-Jazeera.

Un clip postat recent pe un lanț de platforme internet printre care și YouTube și care a fost văzut de milioane de ori arată o jurnalistă canadiană într-o sală de presă din clădirea ONU de la New York, care lichidează în câteva minute ceea ce se spune că ar fi minciunile presei occidentale despre Siria și intervenția Rusiei acolo.

Pe jurnalista canadiană o cheamă Eva Bartlett, iar prestația ei este doar un exemplu al abilității propagandei Moscovei. Interviul cu ea are loc într-adevăr într-o sală a cartierului general al ONU din New York, cum o arată logo-ul de pe perete, dar nu este deloc un eveniment organizat de ONU, cum se lasă de înțeles în titlu: „ONU – o jurnalistă demontează minciunile Occidentului”. Interviul a avut loc într-o sală cerută de ambasadorul Siriei pentru o conferință de presă, iar jurnalista canadiană respectivă, care este prezentată ca fiind independentă, freelance, lucrează în realitate pentru Russia Today.

  Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent din R.Moldova, este de părere că propaganda rusească ar putea totuși fi contrabalansată dacă:

„În noul cod al audiovizualului la care se va lucra acum ar putea fi incluse prevederi prin care CCA-ului să fie atribuite mai multe împuterniciri, mai multe responsabilități ca să poată să intervină. CCA ar putea să urmărească care este politica editorială, de fapt și acum ar trebui să o facă, dar nu prea o face, și atunci când constată că într-adevăr că tendința persistă să intervină gradual prin sancțiuni.

CCA invocă tot timpul lipsa de resurse umane, lipsa de finanţe, invocă diverse motive numai ca să nu monitorizeze. Ar trebui atunci să li se acorde împuterniciri, ajutor şi grupul de monitorizare să stea cu ochii pe aceste posturi şi dacă sunt încălcate prevederile legale să penalizeze.”

Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a monitorizat de câteva ori canalele care retransmit produse din Federația Rusă şi a aplicat sancţiuni, doar că aceasta au fost mai curând ocazionale, fără a avea însă o continuitate. Doar în cazul unui singur post Rossia 24 CCA a mers până în pânzele albe sistând temporar transmisia acestuia în Moldova.

Nadine Gogu spune că o altă măsură la fel de necesară ar fi educarea consumatorului de informaţii:

„Este important să-i ajutăm pe oameni să înţeleagă cum se produce manipularea, să gândească critic şi în cazul în care ulterior vor fi expuţi mesajelor propagandistice cel puţin să se poată proteja, să ştie că asta este propagandă.”

Deocamdată însă, observă Nadine Gogu, sarcina de a educa consumatorii media este preluată doar de organizațiile de media şi mai puțin sau aproape deloc de instituțiile statului.

Între timp, sondajele de opinie sugerează că cele mai urmărite televiziuni sunt tocmai cele care retransmit programe din Federaţia Rusă şi sunt porta voce a politicii persuasive a Kremlinului.

 

 

 

Surse:

https://www.europalibera.org/a/propaganda-rusa 

http://www.paginaderusia.ro

http://www.paginaeuropeana.ro/proiect-pentru-combaterea-propagandei-ruse-din-presa-si-retelele-sociale/

Anunțuri

23/07/2017 - Posted by | POLITICA | , , , , , , ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: