CER SI PAMANT ROMANESC

Cuvant despre noi, romanii

Ce probleme au tinerii basarabeni aflați la studii in România ?


Imagini pentru români cu tricolor in frunte photos

 

 

 

 

 

„Eu nu am putut dovedi că „buneii” mei au fost pe teritoriul României. Mi-am depus aici actele, dar mi-au zis că zona aceea nu a fost niciodată a României. Asta nu e adevărat. De aceea, trebuie să aştept 8 ani ca să pot deveni cetăţean. Au trecut 4, mai sunt încă 4.”

 

– studentă din Republica Moldova

 

 

Grupul moldovenilor basarabeni diferă prin câteva caracteristici de celelalte grupuri din București.

Parcursul istoric comun și apartenența etnică românească a multora dintre locuitorii Republicii Moldova, au construit o relație specială cu România.

Bursele studențești au fost unele dintre primele rezultate ale acestei relații și cea mai importantă poartă de acces a moldovenilor către România și București începând cu 1992.

Migrația tinerilor studenți către București a crescut de la an la an, ceea ce a dus la conturarea unui grup relativ tânăr al moldovenilor bucureșteni.

Absolvenții de liceu basarabeni ajung în București la facultate pe locuri special alocate.

În general, contactele inițiale din capitala României sunt limitate la câteva persoane, membri ai familiei sau prieteni mai mari, la rândul lor studenți ai universităților de aici.

Rețeaua socială a noilor bucureșteni începe să se extindă în primul an de facultate.

Primii noi prieteni sunt mai degrabă tot moldoveni.

Socializarea în interiorul grupului este facilitată puternic de cele trei asociații ale studenților basarabeni care organizează evenimente ce aduc împreună studenți originari din Republica Moldova.

Treptat, cercul de prieteni se lărgește și începe să includă tineri originari și din alte zone.

 Limba și accentul moldovenesc pot fi bariere ale socializării noilor-veniți în afara grupului.

Pentru majoritatea interlocutorilor, acomodarea lingvistică durează până spre finalul perioadei de studii.

Este vorba mai degrabă de o auto-izolare; după cum vede acum Angelina: Nu m-am simțit respinsă, mă simțeam eu… trăiam impresia că dacă o să spun ceva greșit, dacă nu o să înțeleg ceva sau dacă o să spun un cuvânt în rusă… mă simțeam incomod.

Toți cei care au menționat probleme de genul acesta au reușit să treacă relativ ușor peste bariera accentului considerându-se integrați în grupurile de prieteni din perspectiva limbii vorbite.

newminorities.com/comunitati/moldoveni

06/09/2016 - Posted by | LUMEA ROMANEASCA | , , , , , ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

