CER SI PAMANT ROMANESC

Cuvant despre noi, romanii

DOSARE ISTORICE. CUM A FOST FURAT DE “ELIBERATORII” SOVIETICI MODELUL PRIMULUI AUTOMOBIL PRODUS ÎN ROMÂNIA


 

 

 

AUTOTURISMUL MALAXA – mândria  industriei României postbelice, furat de sovietici !

Malaxa 1C este primul autoturism 100% românesc; acesta a fost dezvoltat în  anul 1945 la Reșița | Volan.ro

Malaxa a fost un automobil românesc construit în 1945 la Reșița în fabricile industriașului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă.

Proiectul autoturismului aparține unu grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele A.S.A.M., Malaxa din București și IAR din Brașov, conduși de ing. Petre Carp.

Mașina avea un motor cu 3 cilindri în stea, cu răcire forțată cu aer, capabil să dezvolte 30 CP.

Soluția constructivă era “totul în spate”, motorul formând un tot cu diferențialul și cutia de viteze.

Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferențialul și cutia de viteze ajungea la 150 kg.

Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon și acoperiș era lăsat un spațiu pentru canalizarea aerului necesar.

Aerul era captat din față, de deasupra parbrizului și era canalizat prin acoperișul cu pereți dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.

 

 

 

Automobilul Malaxa oferea un nivel înalt de confort și putea transporta până la șase persoane.

Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din față, sub capotă, unde se afla și roata de rezervă.

Prinderea caroseriei pe șasiu se făcea prin tampoane de cauciuc de 10 cm. grosime, ceea ce-i dadea vehicolului un confort in mers neegalat de alti fabricanti.

Viteza maximă era de 120 km/h si un consum de benzină de 10 l/100 km.

S-au produs cam 800 de automobile pe an, intre 1945 si 1947.

Sfarsitul subit al acestui automobil a avut loc la Sofia, in Bulgaria, in decembrie 1947, cand un fost comisar politic militar, secund  sub comanda primului politruc Nichita Hrusciov (1894- 1971) pe frontul ucrainean, ambii sub comanda generalului Radion Malinovski (1898-1967), a primit misiunea sa formeze cadrele politice in Armata Bulgariei.

Numele acestui general – maior, era Leonid Brejnev (1906-1982), fiind insotit de colonelul Vladimir Semiciastnii (1924-2001).

Generalul bulgar Stoico Blagoev (1921- 2000), i-a condus pe inaltii oaspeti sovietici cu un automobil Malaxa 1946.

Generalul Brejnev a fost atat de impresionat de acel automobil, incat a chemat Kremlinul la telefon si a cerut mutarea uzinei in URSS, astfel ca in România, nu s-a putut trece la producţia de serie.

Producţia a fost oprită şi linia de asamblare a fost mutată în Rusia, la Podgorie.

 

  Dar treburile lui Leonid Brejnev legate de români, nu s-au terminat aici …

In anul 1952, Stalin il numeste prim secretar de partid in Republica Socialista Sovietica Moldova, unde s-a ocupat intens de deportarea românilor in Siberia.

Avand un renume de o brutalitate feroce, niciodata direct, mereu prin subalternii sai, a inceput sa-si faca o colectie de automobile cu aprobarea tacita a lui Stalin.

La Chișinău, a transformat institutul de teologie intr-un garaj in care isi tinea cele 50-60 de automobile confiscate de peste tot. Subalternuii sai, Vladimir Semiciastnai (1924-2001) si Yuri Andropov (1914-1984), vor deveni  alternativ, șefi ai KGB-ului.

Obsesia lui Yuri Andropov (1914-1984) “macelarul Budapestei” cu dizidentii si cu cei “bolnavi psihic”, oameni ce aveau dubii despre comunism, a fost legendara, reconstruind gulagurile lui Stalin, unde trimitea mii de oameni la moarte.

El e cel ce a “inventat” detentia politica in spitale psihiatrice.

Leonid Brejnev insista ca demnitarii straini, din vest, sa-i faca cadouri, pentru colectia lui de automobile.

Asa se face ca in 1982, anul în care a murit, avea peste 1.000 de automobile clasice.

Probabil ca în colectia acestuia exista îi un Malaxa de fabricatie românească, din anul 1946.

 Copiii lui au incercat să le vândă, dar Mihail Gorbaciov le-a declarat în 1988, parte a patrimoniului național.

Așa a fost tăiat firul istoriei automobilulului Malaxa.

 

Surse: rbnpress.info, ziare.com. ro, wikipedia.org, unimedia.info md.

Publicitate

05/10/2013 - Posted by | ISTORIE | , , , , , , , , ,

Un comentariu »

  1. Reblogged this on Temeiurile iar nu Arătările unui Bun Început ! and commented:
    Volgile lor și pobedele…

    Apreciază

    Comentariu de irismister | 05/10/2013 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: